Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Aggódnak a civilek az Unió átláthatóságáért

A Transparency International Magyarország és K-Monitor Közpénzfigyelő Iroda is aláírta azt a nemzetközi nyílt levelet, amelyet különböző országok civil szervezetei küldtek az Európai Parlament képviselőinek. A levélben az információ szabadságáért aggódó civilek azt kérik az EP képviselőktől, hogy ne szavazzák meg az Unió dokumentumainak megismerhetőségét korlátozó új szabályozást.

Az Európai Parlament képviselői a következő hetekben szavaznak arról a jogszabályi változásról, ami jelentősen korlátozná az Uniós dokumentumok nyilvánosságát. Az EU átláthatóságának megteremtését célzó 1049/2001-es rendelet tervezett módosítása igen erősen korlátozni fogja az információ szabadságát és a közvélemény jogát az Unió működésének megismerését illetően.

Éppen ezért az Access Info Europe, a ClientEarth és a Greenpeace közös levelet írt a képviselőknek, amelyhez számos más európai és Európán kívüli civil szervezet csatlakozott – köztük a K-Monitor, a TASZ és a Transparency International Magyarország is. A levélben az információ szabadságáért és az Unió átláthatóságáért aggódó civilek arra kérik a képviselőket, hogy szavazzanak a tervezet ellen.

A civilek szerint a szabályozásnak valamennyi EU szervre, irodára és képviseletre ki kell terjednie, és a rendeletben fenn kell tartani a jelenlegi – szélesebb – meghatározást, amely alapján például az adatbázisok is nyilvános dokumentumoknak számítanak. A civil szervezetek azt is kérik, hogy az adatigénylésre adott válasz jelenlegi 15 napos határidejét ne módosítsák 30 napra, illetve a képviselők hozzák összhangba a rendelkezést az Európai Unió Bíróságának vonatkozó, átláthatósággal kapcsolatos döntéseivel.

0 Tovább

Wiki vagy nem wiki

Számtalan érv elhangzott az utóbbi hetekben a WikiLeaks-üggyel és az egész szivárogtatás-mizériával kapcsolatban pro és kontra. Sok sarkos és érthető módon jóval kevesebb árnyaltabb véleményt lehetett hallani arról, hogy mi a probléma azzal, ha valaki kiteregeti a nemzetközi diplomácia - híresen kétarcú - szennyesét, mi a teendő, ha az információ szabadsága és a magánélet védelme egymásnak feszül, illetve, hogy mi köze a szexuális zaklatásnak a nemzetbiztonsághoz. (Erre a kérdésre egyébként máig nem kaptunk kielégítő választ.)

Vannak azonban felettébb kínos momentumai az egész WikiLeaks sztorinak, amelyekről kevesebb szó esik, és ezek közül csak az egyik, amikor Vlagyimir Putyin kéri rajtunk számon a sajtószabadságot. Ennél nehezebben emészthető, hogy az egész eljárás (egy szervezet ellehetetlenítése különböző, ha nem is mondvacsinált, de az eset szempontjából mindenképp irreleváns vádakkal, az alvállalkozók és szolgáltatók megvásárlásával/megfélemlítésével) egyelőre egyetlen befolyásosabb személyiségnél vagy nagyobb szervezetnél sem verte ki a biztosítékot.

Mert lehet kevéssé szimpatikusnak találni a világ megmentésére minden jel szerint egyedül önmagát alkalmasnak tartó Julian Assange-t (bár nem nehéz észrevenni azt sem, hogy Assange negatív tulajdonságait a nemzetközi média hónapok óta módszeresen sulykolja belénk), mindennek azonban semmi köze ahhoz, hogy a WikiLeaksre - és a hozzá hasonló szervezetekre - óriási szükség van. És nem azért, mert az afrikai diktátorok kényszerbetegségeiről vagy európai kancellárok kevéssé elegáns politikai trükkjeiről feltétlenül tudomást kéne szereznünk ahhoz, hogy boldogulni tudjunk az életben, vagy, mert kevesebb lesz a háború és nagyobb a GDP, ha eldugott kínai falvakban is ismerik a diplomáciai apparátus éles nyelvét.  A WikiLeaks azért megkerülhetetlen szervezet, mert tevékenységének hála olyan disznóságokra is fény derülhet, amelyeket az államgépezet változatos és ellenőrizhetetlen kifogásokkal (nemzetbiztonsági érdek, államtitok, üzleti titok, stb.) egyébként rendre elfed előlünk.

Az információszabadságért küzdő szervezeteknek köszönhetjük ugyanis, hogy az amerikai katonák háborús túlkapásai napvilágot láthatnak. Vagy kicsit közelebbi példával élve, a közérdekű bejelentések miatt derülhet fény a legnépszerűbb fogyasztási cikkek árát illegálisan magasan tartó ágazati kartellekre, és a szivárogtatás jól-rosszul működő rendszerei teszik lehetővé, hogy nyilvánvalóvá váljanak az államilag támogatott beruházások körüli huncutságok, illetve a titkosított kormányzati megrendelések mögött megbúvó pénzmosási szisztémák. (Csak hogy egyetlen magyar történetet említsünk a sok közül, az Eclipse Zrt. azóta elhíresült eredetvizsgálatos ügyében a K-Monitor és a TASZ még tavaly kérte az adatvédelmi ombudsmant, hogy vizsgálja meg a cég állami intézményekkel kötött minősített szerződéseit, illetve a közbeszerzési eljárások nyakló nélküli titkosítására lehetőséget adó 143/2004-es kormányrendeletet. Az Eclipse Zrt. vezetőit időközben előzetes letartóztatásba helyezték, a kormányrendelet még mindig hatályos.)

Meggyőződésünk, hogy a jelenkori demokráciákban az információ szabadsága az egyik leghatásosabb fegyver a hatalom gyakorlóinak kordában tartására, amennyiben a civilek (és ez alatt koránt sem csak a civil szervezetek értendők) okosan és bátran tudnak élni a birtokukban lévő adatokkal, dokumentumokkal, történetekkel. Nem nehéz azonban megjósolni, hogy ha a hatóságokat a visszaélések felderítésénél rendre jobban izgatja a szivárogtatók, újságírók és bejelentők meghurcolása, soha senki nem fog személyes integritását és egzisztenciáját sutba dobva közérdekű információkat nyilvánosságra hozni. Sem Amerikában, sem Magyarországon, sem sehol máshol a világon.

Keserű Júlia

1 Tovább

Levelet írtunk az Európa Tanács főtitkárának

 

A Transparency International Magyarország, a Társaság a Szabadságjogokért, a K-monitor, a Magyar Helsinki Bizottság és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet levélben kérte az Európa Tanács Velencei Bizottságának állásfoglalását az Alkotmánybíróság jogörét érintő alkotmánymódosítással kapcsolatban.
Tekintettel arra, hogy a korrupció elleni küzdelem csak jogállami és demokratikus keretek között értelmezhető, valamint arra, hogy a Velencei Bizottság küldetése a jogállami normák érvényesülésének felügyelete, a szervezetek nemzetközi fórum véleményét kérik a tervezett törvénymódosítással kapcsolatban azzal a céllal, hogy a Magyarországra vonatkozó nemzetközi kötelezettségek értelmezése révén segítsük az országgyűlési képviselők munkáját.

A Transparency International Magyarország, a Társaság a Szabadságjogokért, a K-monitor, a Magyar Helsinki Bizottság és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet levélben kérte az Európa Tanács Velencei Bizottságának állásfoglalását az Alkotmánybíróság jogörét érintő alkotmánymódosítással kapcsolatban.

Mivel a korrupció elleni küzdelem csak jogállami és demokratikus keretek között értelmezhető, valamint arra, hogy a Velencei Bizottság küldetése a jogállami normák érvényesülésének felügyelete, a szervezetek nemzetközi fórum véleményét kérik a tervezett törvénymódosítással kapcsolatban azzal a céllal, hogy a Magyarországra vonatkozó nemzetközi kötelezettségek értelmezése révén segítsük az országgyűlési képviselők munkáját.

 

0 Tovább

Virtuális konferencia a közérdekű bejelentőkről

 

A közérdekű bejelentők, más néven whistleblowerek védelme egyre fontosabb eszköz a korrupció elleni küzdelemben. A kelet-közép európai térségben viszont csak korlátozottan léteznek a bejelentők védelmét szolgáló szabályozások.
A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és a K-Monitor ezért egy virtuális konferencia keretében kívánta megvizsgálni, hogy milyen jogszabályok védik a térség egyes országaiban a közérdekű bejelentőket, melyek a – leginkább elszórtan, különféle törvényekben – létező szabályozások hiányosságai, és milyen gyakorlati jellemzőkkel lehet leírni ezeket a rendszereket.
A konferencia helyszínéül szolgáló angol nyelvű weboldalon (www.whistleblowing-cee.org) megtalálható a hét vizsgált ország (Bosznia Hercegovina, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Moldávia, Szerbia és Szlovénia) szakértőinek részletes tanulmánya, a releváns jogszabályok, kapcsolódó hírek, illetve Hüttl Tivadar (TASZ) és Léderer Sándor (K-Monitor) összefoglaló elemzése az ország-tanulmányok alapján.
A honlapon helyet kap majd az ősszel megrendezendő virtuális vita kivonata is. A vita során az egyes országok szakértői ütköztetik álláspontjukat a témához kapcsolódó kérdésekben.

A közérdekű bejelentők, más néven whistleblowerek védelme egyre fontosabb eszköz a korrupció elleni küzdelemben. A kelet-közép európai térségben viszont csak korlátozottan léteznek a bejelentők védelmét szolgáló szabályozások.

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és a K-Monitor ezért egy virtuális konferencia keretében kívánta megvizsgálni, hogy milyen jogszabályok védik a térség egyes országaiban a közérdekű bejelentőket, melyek a – leginkább elszórtan, különféle törvényekben – létező szabályozások hiányosságai, és milyen gyakorlati jellemzőkkel lehet leírni ezeket a rendszereket.

A konferencia helyszínéül szolgáló angol nyelvű weboldalon (www.whistleblowing-cee.org) megtalálható a hét vizsgált ország (Bosznia Hercegovina, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Moldávia, Szerbia és Szlovénia) szakértőinek részletes tanulmánya, a releváns jogszabályok, kapcsolódó hírek, illetve Hüttl Tivadar (TASZ) és Léderer Sándor (K-Monitor) összefoglaló elemzése az ország-tanulmányok alapján.

 

0 Tovább

k-monitor

blogavatar

Közpénz, közbeszerzés, kartell. Munkahelyi és hivatali korrupció. Vesztegetés, hálapénz és visszajuttatás. Korrupciógyanús ügybe keveredtél? Írd meg nekünk! postr@k-monitor.hu.

Utolsó kommentek