Az elmúlt évben jelentősen átalakult a súlyosan mozgáskorlátozott személyek közlekedési támogatásának rendszere, és a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma örömmel számolt be arról, hogy az új autó vásárlásához nyújtott támogatás összege a háromszorosára nőtt. Az autók finanszírozásra és beszerzésére kiírt pályázat azonban több mint furcsa. Arról csak október végén lehetett értesülni, hogy ebből csakis és kizárólag Suzuki Swift 1.2 GLX típusú személygépkocsit lehet vásárolni, ráadásul csak egyféle – Széchenyi Bank által biztosított – finanszírozási konstrukcióban. Ez már csak azért is igen pikáns, mert a kormány látszólag úgy tesz, mintha felismerné, hogy a súlyosan mozgáskorlátozottak támogatásában csakis a személyre és testi fogyatékosságra szabott segítő eszközökkel lehet eredményt elérni.

A NEFMI közleményei és a közsszolgálati televízió hallgatnak arról, hogy egy automata váltó nélküli (!), kis méretű személygépkocsi gyakorlatilag alkalmatlan a súlyosan mozgáskorlátozott személyek számára, de arról is, hogy a felajánlott finanszírozási konstrukció a piacinál lényegesen rosszabb feltételek mellett kínál hitelt az autók megvásárlásához. A minisztérium mégis a Magyar Suzuki Zrt., a Széchenyi Bank és a Signal Biztosító konzorciumát választotta ki a feladat lebonyolítására egy meglehetősen furcsa pályázaton.

A kormány már 2011 júniusában rendeletet hozott arról, hogy háromszorosára növeli a súlyosan mozgáskorlátozott személyek újautó-szerzési támogatását, valamint arról, hogy ehhez kapcsolódóan a személygépkocsik finanszírozására közbeszerzési eljárás útján választ ki hitelintézetet. Ennek megfelelően meg is hirdették a közlekedési kedvezményről szóló pályázatot súlyosan mozgáskorlátozott személyek számára. Ekkor még szó sem volt arról, hogy egyetlen típusú új autóra szűkül majd a választék, a pályázók joggal hihették azt, hogy – a korábbi gyakorlatnak megfelelően – súlyos mozgáskorlátozottak választhathnak maguknak autót bármely autókereskedőnél, akár olyat is, amibe alkalmasint belefér a kerekesszékük. Most ugyanis az a helyzet állt elő, hogy akiknek valamiért nem felel meg a Suzuki Swift 1.2 GLX, azok csak a használtautó-beszerzéshez nyújtott 600 000 forintos kedvezményt vehetik igénybe, mégha most gördült is le a kiválasztott személygépkocsi a gyártósorról.

Az eredeti kormányrendeletben hirtelen, szeptember 19-én a „közbeszerzési eljárás”-t „pályázatra” módosították. Alig két héttel ezután, október 3-án aztán megjelent a NEFMI honlapján a pályázat, amely érderkes módon már nemcsak finanszírozásról, hanem új gépkocsik beszerzéséről is szólt. Ez már csak azért is feltűnést kelt, mert a Kormányrendelet egyáltalán nem hatalmazta fel a NEFMI-t arra, hogy új gépkocsik beszerzésére is pályázatot írjon ki. Elgondolkodtató mindenesetre, hogy a pályázati kiírásban arra vonatkozóan sem szerepelt kitétel, hogy a gépkocsiknak alkalmasnak kellene lenniük arra, hogy azokat súlyos mozgáskorlátozott személyek vezessék, vagy hogy azokkal súlyos mozgáskorlátozott személyeket szállítani lehessen.

Még gyanúsabbak a pályázatban megszabott határidők: a pályázat kiírásától (október 3-ától) számítva alig két hét állt a pályázók rendelkezésére a pályázat benyújtására. Ne felejtsük el, hogy egy olyan pályázatról van szó, amin a jelentkezők mintegy 600 millió forint forrás és nagyjából 650 gépkocsi biztosítását vállalják – de minden bizonnyal a jelentkező konzorciumok kivételesen gyorsan meg tudtak egyezni egymással minden részletkérdés tekintetében és a 300 ezer forintos pályázati dokumentáció beszerzése után pillanatok alatt össze tudták állítani a pályázati anyagot. Azért a minisztérium kiskaput is hagyott a jelentkező(k)nek: a pályázati kiírásban ugyanis teljes körű hiánypótlási lehetőséget biztosítottak arra az esetre, ha két hét alatt mégsem sikerült volna zökkenőmentesen a bravúr. Nagy kérdés, hogy a hiánypótlásra mikor is kerülhetett volna sor, hiszen a pályázati anyagokat október 18-án bontották, október 21-re pedig már az eredményhirdetést tervezték. Szerencse, hogy a jelek szerint nem volt szükség hiánypótlásra, hiszen október 21-én már kiderült, hogy a Széchenyi Bank a Signal Biztosító és a Magyar Suzuki Zrt. adta be a legjobb (az egyetlen?) pályázatot, október 27-én pedig ünnepélyes sajtótájékoztatót is tartottak a sikeres és eredményes pályázatról.

Nagy kár, hogy azok a súlyos mozgáskorlátozottak, akiknek támogatási kérelmét pozitívan bírálták el, csak ezt követően értesültek arról, hogy hogy a megítélt támogatás csak egy kisméretű, automata váltó nélküli személygépkocsi-típusra használható fel, és hogy a kötelező finanszírozási módszer legfeljebb a Széchenyi Banknak előnyös. A minisztérium nagy örömmel jelentette be, hogy az új konstrukcióban magyar autók kerülnek a mozgáskorlátozottakhoz, és így végső soron magyar munkahelyek teremtéséhez is hozzájárulunk (hozzátesszük, hogy a Széchenyi Bank is magyar, elnöke Töröcskei István).

Ehhez képest már csak hab a tortán, hogy amikor átadták az első gépkocsit, a közszolgálati televízió – szokásához híven – kiretusálta a történetből a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének elnökét, aki kritikus hangokat fogalmaz meg a felháborító konstrukcióval kapcsolatban.

Az üggyel kapcsolatban a K-Monitor megkereste mind Soltész Miklós államtitkárt, mind Bernáth Ildikó fogyatékosügyi biztost, és kértük, hogy bocsássák rendelkezésünkre a szerződést, valamint a konzorcium által benyújtott pályázatot, ám ez törvényi határidőn belül nem történt meg.

Vincze Orsolya