Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A ZMNE üllői úti kampuszának eladása

Közérdekű adatigénylésünkre a Honvédelmi Minisztériumtól (HM) megkaptuk a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem (ZMNE) üllői úti kampuszának (Üllői út 133-135.) eladásáról szóló szerződést. A minisztérium tájékoztatása szerint az ingatlan-együttes eladására a HM 2005-ben meghatározott, katonai oktatási rendszer megreformálása során került sor. A hadi felsőoktatás által használt infrastruktúra kihasználtságától és a telephelyek csökkentésének lehetőségéről készíttetett kutatási jelentés nyomán kormányhatározat született a ZMNE szervezeti felépítésének és feladatainak felülvizsgálatáról, valamint a két kampuszon működő egyetem egy területre történő átszervezéséről.

2006 decemberében a honvédelmi miniszter katonai célra feleslegesnek, 2007 februárjában pedig honvédelmi célra feleslegesnek nyilvánította az üllői úti ingatlanokat, majd a HM Infratrukturális Ügynöksége megkezdte az értékesítés jogi vonatkozásainak előkészítését. Az év decemberében a ferencvárosi önkormányzat kifejezte vételi szándékát, a tárca pedig az állami vagyonról szóló 2007. CVI. törvény alapján kezdeményezte az ingatlan-együttes versenyeztetés nélküli, önkormányzati tulajdonba adását. Az illetékes hatóságok hozzájárulását követően a Magyar Állam és Ferencváros Önkormányzata között létrejött az 5.630.000.000 Ft nettó vételárról szóló szerződés.

A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az MNV Zrt. 2008. évi tevékenységének ellenőrzése keretében vizsgálta az ingatlan eladását, az ÁSZ szerint a Főiskola értékesítése a hatályos törvényeknek megfelelően történt. Sajtóértesülések szerint azonban újabban a katonai ügyészség vizsgálja az elidegenítés körülményeit és indokait. A K-Monitor jelenleg Ferencváros önkormányzatától vár választ az ingatlan felhasználásának sorsáról,illetve a főiskolai épület ledózerolásának okairól.

Komoróczki Tünde

0 Tovább

Nem átlátható az átláthatóságért folytatott lobbi

Az európai állampolgárok többsége számára nem nyilvános, hogy kormánya milyen álláspontot képvisel az Unió átláthatósági szabályozása kapcsán. A közpénzek nyilvánosságáért küzdő Access Info Europe jelentése szerint a huszonhét tagállamból csak tizenegy volt hajlandó eddig közölni állásfoglalását az Uniós dokumentumok nyilvánosságát szabályozó rendelet reformjáról. A civil szervezet jelentése szerint nyolc állam elutasította a közérdekű információkérést, öt ország pedig – köztük Magyarország is – a Tanácshoz irányította az adatigénylőt.

 

A civil szervet végül beperelte az Európai Tanácsot, mert az nem volt hajlandó kiadni azoknak az országoknak a neveit, amelyek kiállnak az EU dokumentumaihoz való hozzáférést szabályozó reformtervezet mellett. Az Európai Bíróság március 22-én döntött az ügyben, és igazat adott az Access Info-nak.

(szerk)

0 Tovább

K mint korrupció - írd meg te is a történeted!

Közpénz, közbeszerzés, kartell. Munkahelyi és hivatali korrupció. Vesztegetés, hálapénz és visszajuttatás.

Korrupciógyanús ügybe keveredtél? Írd meg nekünk! Lehet egészségügy vagy közlekedés, építőipar vagy közbeszerzés, a lényeg, hogy oszd meg velünk történetedet, amelyben valaki feltehetőleg nyereségvágyból visszaélt a hatalmával. A címünk: postr@k-monitor.hu. Rövid és részletes bejelentéseket és történeteket egyaránt várunk.

Ha jogi segítségre is szükséged van, az info@k-monitor.hu címre írj!

0 Tovább

Kinek a védelmében?

Minden magyar állampolgár alkotmányban rögzített joga, hogy megismerje a közérdekű adatokat, illetve terjessze azokat. Az alkotmány vonatkozó passzusát a bírói gyakorlat is erősíti: számtalan információszabadság-pert ismerünk, amikor bírósági ítélet kötelezi a közpénzből gazdálkodó intézményeket arra, hogy tegyék nyilvánossá az adófizetők forintjaiból történő gazdálkodásukat.

A K-Monitor ezúttal az EU soros elnöksége kapcsán megkötött szerződéseket szeretné összegyűjteni és a nyilvánosság elé tárni (ha már az egyes intézmények ezt maguktól nem teszik meg). Semmiképp sem célunk, hogy tevékenységünkkel egzecíroztassuk, értelmetlenül terheljük az adatokat kezelő intézményeket; egyszerűen úgy gondoljuk, hogy egy ilyen kiemelt eseménysorozat jó apropó arra, hogy a legapróbb részletekig megismerjük, miként sáfárkodik az állam adóforintjainkkal, illetve megismerjük, hogy milyen költségekkel jár egy igazán összetett esemény, feladat megszervezése, lebonyolítása. Meggyőződésünk, hogy egy transzparens EU elnökség legalább olyan jó országimázs, mint egy üveg finom tokaji bor, vagy egy különleges herendi porcelán, még ha nem is feltétlen hungarikum.

Január eleje óta azt a három intézményt keressük fel tehát kérdéseinkkel folyamatosan, amelyeket a Kormány a soros elnökségi rendezvények megszervezésével bízott meg: a költségvetési törvényben a rendezvények lebonyolítására kijelölt Külügyminisztériumot, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumot (KIM), amely az ország lakossági kommunikációs stratégiáját illetve az elnökség előkészítésével kapcsolatos lakossági-kulturális kommunikációs feladatok ellátását végzi, valamint a Hungarofest Nonprofit Kft-t. Ez utóbbit egy közigazgatási és igazságügyi miniszteri rendelet hatalmazza fel bizonyos elnökségi rendezvények megszervezésére. Az Alkotmány és az adatvédelmi törvény vonatkozó passzusaival a fejünkben kezdtünk neki vizsgálatunknak.

A KIM-ben örömünkre kedvesen és segítőkészen fogadtak minket, a Hungarofest és a minisztérium között létrejött szerződést pedig rögtön meg is kaptunk.

A Külügyminisztérium Közbeszerzési és Pályáztatási Főosztályán viszont először döbbent csend, majd elutasítás fogadott a titkárság részéről. Bár a jogszabály kötelezi a közpénzzel gazdálkodókat, hogy az anonim módon, a cél meghatározása nélkül, akár szóban, akár írásban érkezett információigénylésre is kiszolgáltassa a kért adatokat, bemutatkozásunk ellenére firtatták kilétünket, illetve a szerződések kikérésének célját. A vonal túl végén tapasztalt ijedség csillapítására próbáltunk minden kérésnek eleget tenni, telefonszámot, honlapcímet is adtunk, és még a vonatkozó jogszabályokat is beidéztük, mégis lehetetlen volt elérni, hogy az ügyben illetékes személlyel konzultálhassunk. Amikor később mi szerettük volna megkérdezni beszélgetőpartnerünk nevét, a Külügyminisztérium munkatársa egyszerűen letette a telefont. Összesen négyszer kapcsoltak hozzá a központból, próbáltunk tőle segítséget kérni, mindannyiszor sikertelenül. Végül elektronikusan küldtük meg adatigénylésünk 15 napja, amire írásban nem kaptunk még semmilyen reakciót. Egy sokadszori telefonbeszélgetés során azonban végre egy segítőkész úriember elárulta, hogy az Osztályvezető asszony megkapta a levelünket... Választ azóta sem kaptunk, de időközben a Külügyminisztérium honlapjára felkerült három szerződéscsomag.

A Hungarofestnél kezdetben segítőkészen fogadták kérésünk, de az idő előrehaladtával egyre nehezebbé vált a kommunikáció a közérdekű adatokért felelős jogi tanácsadóval. Többek közöttt az iránt érdeklődtünk, miként lehetséges, hogy a számunkra megküldött nemzeti kultúrszőnyegről szóló szerződés 500.000 forintról szól, míg a Közigazgatási Minisztérium majdnem 3.500.000-et adott rá. Végül a sajtóreferens küldött egy melegszívű emailt, amelyben a kultúrszőnyeg elkészítése során a múzeumok között létrejött „páratlan összefogásról” olvashattunk. Egy hétre rá kézbesítették a „tervezést, a kreatív, valamint egyéb technikai költségeket” tartalmazó megbízási szerződéseket. Örömünket csak az árnyékolta be, hogy immáron másodszor kértek minket arra emailben, hogy ha a jövőben bármilyen cikket közlünk róluk, azt előzetes jóváhagyásra bocsássuk a rendelkezésükre. A kérést a rendszerváltás után húsz évvel nem csak meglepőnek, de igen szomorúnak is találjuk.

Egyelőre tehát 4 szerződéssel a kezünkben várjuk a további fejleményeket a szerződések megküldése és a bizalmatlanság enyhülése terén is.

A törvényi kötelezettségek nehézkes teljesítése előtt nem állunk tökéletesen értetlenül. Megértjük, ha a történelmi hagyományokból fakadóan sokak számára szokatlan a transzparencia igénye. De a törvények nem ismerete, a segítőkészség hiánya és a nagyfokú bizalmatlanság együttállása, csillogó-villogó EU elnökségi rendezvények ide vagy oda, a legrosszabb országimázs.

 

Komoróczki Tünde - Léderer Sándor

0 Tovább

Imbaba – szegénység, korrupció és kilátástalanság Egyiptomban

Az egyiptomi tüntetések idején, amikor mindenki a vallásról beszél, létezik egy hely, ahol az 1990-es évek elején az iszlamisták kikiáltották saját államukat az államon belül. Ez a térség Imbaba, ahol az emberek feltűnően közömbösnek mutatkoznak a vallás iránt. Annál inkább zavarja őket a szegénység, a korrupció és a kilátástalanság. Az New York Times Egyiptom egy sajátos körzetéről ír, ahol az országra jellemző viszonyok hatványozottan uralkodnak.

A fiataloknak egzisztenciális problémáik vannak, a kenyeret, társadalmi igazságosságot és szabadságot hiányolják. "Minden gondolatom a ma túlélése körül forog" - panaszkodik egy helyi lakos. Emellett a mindennapi élet velejárójaként tekintenek a korrupcióra. A környéken mindenkinek meg van a maga története a tisztviselőkről: a kórházi rokonlátogatás két dollárnyi kenőpénzbe, az áramlopás húsz dollárba, egy új személyiigazolvány elkészíttetése pedig tíz dollárba kerül. Van olyan lakos, akit azért tartóztattak le, mert megpróbált bejelenteni egy közlekedési balesetet. „Ha felemeled a hangod, azzal válaszolnak, hogy megvernek” mondja az egyik lakos.

A helyiek az egész rendszer átalakulásában látnák a pozitív változást, szerintük az országos politikai életében szerepet vállaló szervezetek egyszer már alkalmatlannak bizonyultak az imbabai állapotok kezelésére, és most sem tudnak olyan programmal előállni, amellyel itt választást lehet nyerni. Az Egyiptom szerte széles támogatottsággal bíró politikai iszlámot hirdető Muszlim Testvériség a közélet korrupciótól való megtisztulását ígéri. Imbababan azonban egyelőre a legnagyobb népszerűségnek a „Kis Arab”-nak titulált popénekes örvend. Kérdés, ő vajon mit tud kezdeni ezzel a helyzettel.

 

A cikket teljes egészében itt olvashatja!

0 Tovább

k-monitor

blogavatar

Közpénz, közbeszerzés, kartell. Munkahelyi és hivatali korrupció. Vesztegetés, hálapénz és visszajuttatás. Korrupciógyanús ügybe keveredtél? Írd meg nekünk! postr@k-monitor.hu.

Utolsó kommentek